انواع و اقسام خستگی های زنانه! | بیماری

اینکه صبحا از تختخواب بیرون بیایید براتون به یه مشکل جدی تبدیل شده؟ خستگی در گوشه گوشه بدنتون جا گرفته و هر چی می کنین از تنتون بیرون نمی ره ؟ می خواین تا ابدیت به خواب برید؟ این مطلب واسه شماس.

مجله سیب سبزاحساس می کنین خواب شبونه به جای اینکه حالتون رو بهتر کنه، خسته ترتان می کنه؟ بعد از به آخر رسیدن کارای خونه، حتی توان چند قدم راه رفتن هم براتون باقی نمی مونه؟ خواب یهویی رهاتون نمی کنه؛ چه در حال تماشای تلویزیون باشین و چه مشغول خوردن غذا. ، اگه شما اینجور موضوعات آزار دهنده ای رو تجربه کردین باید بدونین تنها نیستین. خستگی طولانی یکی از کلی ترین دلایلیه که باعث می شه آدما سراغ آزمایشای بلند بالا و چکاپای بی فایده برن. این موضوع یه مشکل فراگیره. تحقیقات نشون داده، از بین هر ۵ نفر، یه نفر به طور غیرمعمولی احساس خستگی رو تجربه می کنه و از بین هر ۱۰ نفر، یه نفر به خستگی دراز مدت و تموم نشدنی مبتلاست. اما احساس خستگی همیشگی تنها یه حس آزار دهنده نیس. اگه اونو جدی نگیرید و سراغ درمانش نرید خیلی زود به روش زندگی شما تبدیل می شه و با خودش مشکلات خواب و مشکلات دیگری رو به همراه می آورد؛ مریضیایی مثل موارد نامعلوم دیابت نوع۲،  کاردیومیوپاتی یا تیروئید همه می تونن از دلایل این مریضی همیشگی باشن. خلاصه اینکه خستگی به خودی خود یه مریضی نیس  بلکه می تونه نشونه یه مریضی – فیزیکی، روانی یا اجتماعی – باشه.

بدنتون کوفته س و مورمور می شه؟

علائم دیگه: خستگی غیرعادی و در حال افزایش در طول زمان، مشکلات بینایی ناچیز، تشنگی و دفع ادرار زیادتر از اندازه عادی، عفونتای تکراری، طولانی شدن دوره درمون زخم ها، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست یا پا.

دلیل احتمالی: میشه دیابت نوع ۲  رو در گروه دلیلای این موضوع دونست. ممکنه این آدما به دلیل مریضی شون توان خوردن غذاهای چرب و انجام ورزش رو نداشته باشندکه این موضوع باعث خستگی بیشتر اونا می شه و نوسان اندازه قند خون هم منتهی به خستگی در این افراد می شه. دیابت نوع ۲ به دلیل توانایی نداشتن بدن در ساختن هورمون انسولین ایجاد می شه و به خاطر همین این بیماران باید درمانای انسولینی رو ادامه. این نشونه ها می تونه در طول چند هفته یا وقتی بیشتر ظاهر شه.

درمان: هدف از درمان این مشکل، حفظ سطح قند خون واسه جلوگیری از ابتلای مریض به مشکلات این مریضی مثل کوری، آسیب عصبی، زخم و قطع عضوه. درمان این وضعیت شامل ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و بعضی وقتا دارو درمانی واسه جلوگیری از بالا رفتن  قند خونه.

در زمان مطالعه یا تماشای تلویزیون خواب می رید؟

علائم دیگه: احساس خستگی و ناتوانی در تمرکز در زمان انجام وظایف روزانه، خوابیدن یهویی در وقتی که مریض جنب و جوش جسمی نداره، حتی در وقتی که فرد مشغول غذا خوردنه، خروپف کردن،بیدار شدن از خواب با گلو درد یا احساس خشکی در گلو،کم حافظه شدن یا مشکل در تمرکز و سردرد (به خصوص هنگام صبح).

دلیلای احتمالی: مشکل آپنه  باعث مشکلات در خواب شده و منتهی به بسته شدن راه های هوایی می شه و این انسداد در بیماران حدود ۱۰ ثانیه یا بیشتر زمان میبره، پس از این توقف مریض تنفس دوباره رو شروع می کنه و این تنفس بیشتر با خرناس کشیدن یا نفس نفس زدن شروع می شه. واسه بیماران گرفتار به آپنه این موضوع می تونه چند بار در شب اتفاق بیفته، هر چند اونا معمولا چیزی از این موضوع رو به یاد نمی بیارن. 

درمان: کم کردن وزن و ترک سیگار به این بیماران کمک می کنه تا مجرای تنفسی شون رو باز نگه دارن. هم اینکه این افراد باید به پهلو بخوابن و عادت خوابیدن به پشت رو ترک کنن. واسه بعضی مبتلایان به کار گیری ماسک تنفسی در شب هم پیشنهاد می شه تا از خطر قطع شدن تنفس در اونا جلوگیری کنه.

در آخر روز  بی حال و خسته اید؟

علائم دیگه: بی انرژی بودن در آخر یه روز کاری و ناتوانی در انجام هرکاری بعد از این زمان، اسهال یا یبوست، تهوع و استفراغ، پف کردگی شکم، درد و نفخ زیادتر از اندازه و احساس گرفتگی شکم.

دلیلای احتمالی: کمبود گلوتن رو میشه متهم ردیف اول این نوع از خستگی دونست. این ماده پروتئین موجود در دانه های خاص مانند گندم، جو و چاوداره که در نتیجه مصرف غذاهایی مانند نون و پاستا، غلات صبحونه، شیرینی و پیتزا ایجاد می شه. این مشکل موجب تحریک سیستم ایمنی بدن شده و احتمال حمله به بافت روده رو بالا می بره. پس به جذب مواد مغذی در بدن دچار شده و باعث مریضیایی مانند پوکی استخون و کم خونی که دلیل کلی خستگی در مریض هستن، می شه.

درمان: شما باید به یه متخصص تغذیه مراجعه کنین تا قدم به قدم واسه حذف گلوتن از رژیم غذایی تون پیش بره و امکان از دست دادن مواد مغذی بدنتون رو نابود کنه.

یهو احساس خستگی و ناتوانی می کنین؟

علائم دیگه: ناتوانی شدید در انجام فعالیت فیزیکی، دوره عادت ماهانه شدید، تعریق شبونه و نوسانات خلق و​خوی.

دلیلای احتمالی: دوره قبل از یائسگی و دوره ۵ ساله ای که منتهی به یائسگی می شه می تونه این مشکلات رو بسازه چون در این دوره تخمدانا شروع به تولید اندازه کمتری از هورمون استروژن می کنن. زنائی که قبل از یائسگی دچار عادت ماهانه شدیدی می شن هم در برابر این مشکل هستن. افت در تعداد گلبولای قرمز خون در این افراد، می تونه منتهی به کم خونی در اونا شه که یکی از دلیلای شایع خستگی هستش. تعریق شبونه، یکی دیگه از علائم یائسگی است که می تونه خواب رو هم دچار مشکل کنه.

درمان: ورزش منظم ممکنه در درمان این مشکل اثر داشته باشه. خوابیدن و بیدار شدن از خواب تو یه زمان در هر روز هم یکی دیگه از راه هاییه که می تونه این مشکل رو نابود کنه. این استراحت منظم شبونه هم می تونه یه خواب آروم و خوب رو به شما هدیه کنه و هم خستگی به وجود اومده به وسیله یائسگی رو جبران کنه.

ضعیف و غمگین شدین؟

دیگه علائم: خستگی، احساس سرما، خشکی پوست یا پریدگی رنگ، نازک شدن مو،  ناخنای شکننده و خشن شدن صدا.

دلیلای احتمالی: دست کم یه پنجم از مردم در انگلیس دچار مریضی تیروئید هستن و بیشتر مبتلایان رو زنان تشکیل میدن. مشکل در ترشح غده تیروئید می تونه شما رو روز به روز خسته تر کنه. غده تیروئید که در جلوی نای قرار داره، مسئولیت تولید هورمونای تیروکسین و تری یودو تیرونین رو برعهده داره. با تولید این هورمونا در بدن، سیستم رشد بدن تنظیم می شه و سوخت وساز انرژی نظم پیدا می کنه. وقتی که هورمون تیروئید شما کم میشه، روند متابولیک کنه می شه،  پس شما احساس خستگی می کنین.

درمان: تشخیص این مشکل براساس آزمایش خون و واسه بررسی سطح هورمون ساخته شده در بدن صورت میگیره. لووتیروکسین داروییه که در بیشتر درمانا واسه جانشین کردن هورمون تیروکسین پیشنهاد می شه.

ضعیف و همیشه تشنه اید؟

علائم دیگه: خشکی دهن، لبا و چشما،  تیرگی ادرار و سردرد.

دلیلای احتمالی: کم آبی! اگه ما دچار کم آبی شیم، حجم خون کم میشه پس قلب مجبور می شه سخت تر کار کنه تا پمپاژ رو به همون حجم اولیه برسونه. وقتی که شما دچار کم آبی میشین، ضعف و خستگی جزو علائم اولیه ایه که در بدن شما مشاهده می شه. این مشکل می تونه در طول روز شما رو خسته نشون بده و باعث شه که بدنتون هر روز ضعیف تر از قبل شه. برخلاف تصور شما مریضی خاصی دلیل این خستگی نیس و فقط با جبران کم آبی بدنتون می تونین مشکل رو حل کنین.

درمان: ما نیاز به ۳ لیتر آب در روز داریم. این اندازه آب می تونه از هر نوع مایع مانند آبمیوه، سوپ، چای و مواد غذایی، میوه هایی مثل انگور و خربزه و سبزیجات پر از آب و حتی پنیر تامین شه.

جمع آوری سلامت اکاایران

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *