انواع نان و بهترین نان برای مصرف | تغذیه سالم

شکلای جور واجور نون

از قدیم نون یکی از غذاهای اصلی مردم بوده که همیشه در سفره های آنون جایگاه خاص ای داره.این نون گندمی از گندم تصفیه شده که از فیبر و مواد مغذی بسیاری محروم شده ساخته می شه. هم اینکه ممکنه دلیل افزایش زیادی در پیک قند خون و منتهی به افزایش مصرف کالری شه خیلی از مارکای که از گندم کامل ساخته می شه هنوزم شامل بیشترً دانه ساییده شده.

شکلای جور واجور نون و بهترین نون واسه مصرف

هم اینکه مردم بسیاری با نبود تحمل به گلوتن ( یه پروتئین موجود در گندم ) هست. این شامل افراد گرفتار به مریضی سلیاک و حساس به گلوتنه گندم هم در کربوهیدرات با زنجیره کوتاه به نام FODMAPs بالا هستش که باعث ناراحتیای گوارشی در خیلی از مردم می شه.
با اینکه خیلی از مردم هنوزم می تونه نون رو بدون مشکلات بخورند ولی افراد دیگری هستن که بهترین کار واسه اونا دوری از خوردن نون گندمه. حالا خوبیش اینه، جانشین مناسب و سالم واسه نون جفت و جور شده که اینجا ۱۰ راه آسون و خوشمزه به جای نون گندم معمولی بیان می شه :
۱. نون Oopsie

نون Oopsieیکی از آسونترین و محبوب ترین نون کم کربوهیدراته.
اون فقط از تخم مرغ، پنیر خامه ای و نمک ساخته می شه.
نون Oopsie به طور زیادی به عنوان جایگزینی واسه نون گندم استفاده می شه خوشمزه و مخصوص همبرگر است.
۲. نون حزقیال Ezekiel

نون حزقیال یکی از سالم ترین نون در دسترسه.
این نون با شکلای جور واجور مختلفی از غلات و حبوبات جوونه زده، از جمله گندم، ارزن، جو، سویا و عدس ساخته شده.
دانه های مجاز قبل از پردازش جوونه زده، طوری که اونا شامل مقادیر پایین تر از مواد ضد تغذیه ای ضرر دارن.
این باعث می شه نون بسیار مغذی تر و خیلی راحت قابل هضم باشه.
نون حزقیال هم شامل شکر نیس. با این حال، اگه شما حساس به گلوتن هستین نون حزقیال گزینه مناسب واسه شما نیس.
این نون حزقیال در بعضی از نانواییا هست و یا شما می تونین اون خودتون جفت و جور کنین.
۳. چیپس ذرت

چیپس با گندم و یا ذرت ساخته می شه.
چیپس ذرت بدون گلوتن اما پر از فیبره و یه گزینه عالی واسه افراد حساس به گلوتنه.
شما می تونین چیپس ذرت رو در ساندویچ، همبرگر، پیتزا هم استفاده کنین.
چیپس ذرت بسیار آسون ساخته می شه چون اونا فقط شامل دو ماده تشکیل دهنده آب و آرد مکزیکی به نام ماسا هریناه.
۴. نون چاودار

نون چاودار از چاودار، یه نوع دانه مربوط به گندم ساخته می شه.
اون تیره تر و چگال تر از نون معموله و هم اینکه فیبر خیلی بالاتری داره.
نون چاودار باعث افزایش پایین تر قند خون نسبت به نون گندم می شه. با این حال، اون قوی تر، عطر و طعم منحصر به فرد داره.
بعضی نون چاودار رو با مخلوطی از چاودار و گندم میسازن طوری که اونا کمی سبکتر هستن و عطر و طعم شیرین ناچیزی داره.
یادتون باشه که نون چاودار دارای گلوتنه و یه گزینه مناسب واسه رژیم غذایی بدون گلوتن نیس.
شما می تونین نون چاودار رو در بیشتر سوپر مارکتا و نانواییا پیدا کنین.
۵. کاهو و سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کاهو جانشینای بزرگی واسه نانه.
شما می تونین این نون رو با گوشت یا سبزیجات دیگه پر کنین.
برگ هم واسه نگه داشتن همه چیز با هم به عنوان پوشش استفاده می شه.
۶. سیب زمینی شیرین و سبزیجات

برش سیب زمینی شیرین پخته شده جانشین بسیار عالی و خوشمزه واسه نون به خصوص با همبرگر است.
اونا هم اینکه ممکنه در شکلای جور واجور دستور العمل جور واجور واسه نون بدون دانه و نون صاف استفاده شه.
دیگه سبزیجات، مانند بادمجان، فلفل، خیار و قارچ هم اینکه جانشین بزرگ نانه.
اینا تازه و جانشین خوشمزه هستن. مخصوصاً اونا رو با گوشت، پنیر خامه ای و سبزیجات خوشمزه پر کرده و استفاده می کنن.
۷. نون کدو یا نون صاف سیب زمینی شیرین

خیلی از دستور العملای آنلاین واسه جانشین نون بدون دانه هست.
یکی از این دستور العملا، واسه ساختن نون کدو و یا سیب زمینی شیرینه.
این نون صاف یه جانشین عالی واسه افرادیه که از دانه دوری می کنن اما هنوزم میخوان ساندویچ و یا نون کماج با وعده های غذایی خود بخورند.
۸. نون گل کلم و یا پوسته پیتزا

ساخت نون و یا پوسته پیتزا با ترکیبی از گل کلم و پنیر بسیار محبوبه.
واسه این کار، باید همه سر گل کلم رنده شده و پخته شه.
نون گل کلم مخلوطی از تخم مرغ، پنیر و ادویه جاته که پهن شده و پخته شده.
نون گل کلم با طعم زیاد و مغذیه و هم اینکه کم کربوهیدراته. این یه جانشین خوشمزه واسه نون معمولیه.
۹. تخم مرغ

تخم مرغ در میان مغذی ترین مواد غذایی است که شما می تونین بخورین.
اونا می تونن یه جانشین غنی از پروتئین واسه نون و می تونه در شکلای جور واجور مواد غذایی استفاده شه.
به هنگام خوردن همبرگر، تخم مرغ سرخ شده می تونه جانشین نون کماج باشه.
۱۰. نون خمیر ترش

نون خمیر ترش از دانه های تخمیر شده ساخته شده. این روند تخمیر مواد ضد تغذیه ای در دانه رو کم می کنه و اندازه دسترسی به مواد مغذی رو زیاد می کنه.
این نون خمیر ترش رو قابل هضم تر و مغذی تر از نون معمولی می سازه. با این حال، طعم اون کمی ترش تر از نون معمولی و شامل اسید لاکتیکه. یادتون باشه که نون خمیر ترش ساخته شده با دانه شامل گلوتن هنوزم شامل گلوتنه.
نتیجه:

با اینکه نون گندم بخش بزرگی از رژیم غذایی خیلی از مردمه اونو می تونین خیلی راحت با جایگزینای سالم و مغذی تر جانشین کنین.
با منابع مناسب، این تغییر مشکل نیس هر چند ممکنه بیشتر وقت گیر باشه.
لیست بالا منابع خوب واسه شروعه. راهی مناسب واسه لذت بردن از غذا خوردن متناسب با روش زندگیه.

شکلای جور واجور نون و بهترین نون واسه مصرف

۳.۳۳
منبع : رژیم سلامتی-/ف

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *